خاستگاه گران ترین بادام ایران در تکاپوی توسعه ارزش مالی محصول

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، زنگ، زنگ آخربود و بعد از آن شکوفه های سفید، صورتی و چاقاله های دوست داشتنی، حالا این بادام های خندان بود که ما را به اینجا کشانده بود.

خاستگاه گران ترین بادام ایران در تکاپوی توسعه ارزش مالی محصول

باغات نو شهرستان های بِن و سامان؛ فصل برداشت محصولی خاص؛ زودتر از ما حاج محمد به باغ رسیده بود.

حاج محمد می گوید: قبلا بادام سنگی می کاشتیم که به نام سِفته معروف بود، اما الان از رقم مامایی می کاریم که خیلی هم بهتر است.

آن یکی می گوید: بادام مامائی، برای کشاورز مثل طلا است؛ هر موقع خواستیم می فروشیم و مثل پول نقد در دستمان است.

این کشاورزان بیراه نمی گویند؛ آن ها و 10 هزار مامایی کار در باغات نو شهرستان های بِن و سامان، دانه های سبزی برداشت می نمایند که به ازای آن دلار های سبز منتظر نشسته است.

مامایی، نوعی بادام منحصر به منطقه ای در زاگرس مرکزی ایران است؛ محصول نوظهور حاشیه زاینده رود در دو شهرستان سامان و بِن؛ سالانه 5 هزار تن مغز بادام مامائی در اینجا تولید می گردد که با 5 میلیون بشکه نفت خام برابری می نماید.

محصولی صد درصد صادراتی و ناشناخته برای مصرف نماینده داخلی است طوریکه فقط میان کشاورزان و صادر نمایندگان خرید و فروش می گردد.

آقای برزگر مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: صادرات مغز بادام مامائی پارسال به 18 هزار تُن رسید.

محصولی که در شکل ظاهری و ارزش غذایی با ارقام دیگر بادام فرق دارد.

تاجران هندی این را بهتر می دانند. بادام در هند دانه ای مقدس است و برای ایرانی ها دانه ای پر برکت.

شاه محمدی صادر نماینده بادام می گوید: بادام مامائی رنگ زرد دارد و به کشور هند صادر می گردد؛ در آنجا سه برابر قیمت مغز پسته به فرو ش می رسد.

ارزش آن وقتی معین می گردد که تاجران هندی حاضرند یک کیلو از آن را با 60 کیلو برنج معاوضه نمایند.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری می گوید: طبق آمار ارائه شده از سوی گمرک در سال 1400 عمده بادام تولیدی در کشور از گمرک بندرانزلی و جلفا به روسیه و کشور های همسایه صادر شده است.

برزگر اضافه کرد: با بهره برداری از شهرک تخصصی بادام در استان شاهد رونق تولید و اشتغال خواهیم بود و قطعا کشاورزان و تجار استان از ظرفیت تولید و فرآوری بادام در استان بهره مند خواهند شد و بادام تولیدی در این استان با برند خود استان فرآوری و صادر خواهد شد.

وی می گوید: اگر مابه تفاوت قیمت خریداری شده بادام از کشاورز تا قیمت صادراتی این محصول را حدود 150 هزار تومان در نظر بگیریم، سود حاصل از صادرات این محصول برای تجار فعال در این حوزه حدود 3000 میلیارد تومان برآورد می گردد، این عدد معادل دو برابر بودجه سالانه تخصیص یافته به چهارمحال و بختیاری است.

اما از سخاوت این نوع بادام قبل از اینکه به هند برسد، از سرباغ گرفته تا داخل کارگاه های بسته بندی، خیلی ها نان می خورند.

برزگر با بیان اینکه در فصل برداشت گردو و بادام در سامان با کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم، گفت: شهرک تخصصی بادام در سامان 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش بینی می گردد تا خاتمه سال جاری به بهره برداری برسد و با این شهرک ارزش اضافه نموده بادام که 4 تا 5 درصد تولیدات را به خود اختصاص داده است افزایش یابد.

محمدی یکی از باغداران سامان می گوید: از یکماه تا چهل روز باید اینجا کار کنیم.

مدیرباغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سال جاری 13 هزار تن بادام استان را را سرما زد.

ابراهیم شیرانی اضافه کرد: 16 هزار و 500 هکتار باغ در استان چهارمحال و بختیاری زیر کشت بادام است و پیش بینی تولید 23 هزار تن بادام از این مساحت شده بود که تنها 14 هزار هکتار آن بارور شد.

بیشتر بخوانید

وی گفت: از آنجایی که بادام یکی از درختان زودگل است باغات این محصول از پارسال، در سه تاریخ 7 مهرماه، 27 اسفند و اواخر اردیبهشت سال جاری دچار سرمازدگی شد چنانکه دما در بعضی نقاط تا 11 درجه سانتیگراد زیر صفر نیز رسید.

شیرانی گفت: سطح خسارت این باغات تا 12 هزار تن پیش بینی شده بود، اما سرمازدگی در نقاط مختلف از 30 تا 90 درصد متفاوت بود و جمع خسارت به 13 هزار تن رسید.

وی پیش بینی کرد: سال جاری حدود 15 هزار تن بادام از باغات چهارمحال و بختیاری برداشت گردد.

آقای شیرانی اضافه کرد: برداشت بادام تا نیمه شهریوردر استان ادامه دارد و مامایی، ربیع، سفید، سنگی و شاهرودی از ارقام بادام تولیدی در استان است.

شیرانی می گوید: درختان مامائی که کشاورزان این منطقه همانند ماما از آن مراقبت می نمایند سالانه 25 هزار میلیارد ریال ارزش مالی برای چهارمحال و بختیاری تامین می نماید و بیشترین اندازه صادرات از بادام نوع مامایی بوده که به کشور های هند، ترکیه، روسیه و کشور های عربی صادر می گردد.

تا زمانی که گرانترین خشکبار درختی ایران به دست زنان روی ریل های کارگاه های بسته بندی دست چین می گردد، دست آمریکا به عنوان بزرگترین تولید نماینده بادام جهان از ریل صادرات کوتاه می ماند.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری می گوید: 18 هزار و 209 هکتار بادامستان با 24 هزار تن تولید و اشتغال زایی 20 هزار نفر دارد.

حسین برزگر اضافه کرد: شهرستان سامان 14 هزار و 198 هکتار باغ با تولید 68 هزار و 315 تن انواع محصولات دارد که 9 هزار و 525 هکتار با 17 هزار و 50 تن محصول مختص بادام مامایی، سفید، شاهرودی، سنگی و ربیع است.

وی گفت: این استان جایگاه اول تولید بادام آبی در ایران را از آن خود نموده است، بخش عمده صادرات بادام از استان به کشور هندوستان صورت می گیرد و رقم مامایی سهم بیشتری در اندازه صادرات بادام دارد بعلاوه اندازه محدودی از بادام صادراتی استان نیز رقم ربیع است.

سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایران در سفر به چهارمحال و بختیاری گفت: افتتاح ایستگاه تحقیقات بادام از دستاورد های مهمی است که منجر به معرفی ارقام متحمل به خشکی، مقاوم به سرمازدگی و سایر تنش های زیستی و غیرزیستی خواهد شد و می تواند در افزایش کمی و کیفی بادام اثر قابل ملاحظه ای بگذارد.

اما این خشکبار ارزآور به صورت خام از کشور صادر و کشاورز به سودی که باید پس از مدت ها کار و کوشش سخت عایدش گردد نمی رسد و سود آن به کشور هایی سرازیر می گردد که محصول را به صورت خام خریداری و با تولید و بسته بندی شکیل با نام تجاری خود به فروش می رسانند.

سالانه 100 هزار تن ضایعات باغی اعم از سرشاخه ها، پوست بادام و صمغ در شهرستان سامان داریم.

پوست سبزبادام به مصرف دامپروری می رسد؛ قسمت چوبی به کشور ترکیه صادر می گردد و مغز بادام به هند صادر می گردد.

عدم فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی یکی از معضلات موجود در کشور و استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که سال های متمادی مباحث زیادی پیرامون این موضوع مطرح شده، اما نتیجه مطلوب و عملی را به همراه نداشته است.

مدیر امور باغبانی چهارمحال و بختیاری گفت: عدم وجود کافی صنایع تولید و بسته بندی از مهم ترین شاخص های صادرات نامطلوب است و در صورت تولید بادام به انواع محصولات خوراکی مانند روغن بادام، کره بادام، انواع تنقلات با طعم بادام و... می توان ارزآوری بسیار بیشتری از این محصول داشت.

شیرانی ادامه داد: به منظور توسعه صنایع تولید کشاورزی به ویژه بادام، شهرک صنعتی تخصصی بادام در شهرستان سامان که مهم ترین قطب بادام استان و کشور است راه اندازی می گردد، این شهرک در مساحت 30 هکتار با 80 واحد صنعتی، تولیدی و فرآوری بادام احداث خواهد شد و در حال زیرسازی بوده و پیش بینی می گردد طی 2 سال آینده به بهره برداری برسد.

در راستای کاهش ضایعات، افزایش سورتینگ بسته بندی و فرآوری، افزایش عایدی و کاهش هزینه های کشاورز، ناحیه تخصصی صنعتی بادام ایران در سامان راه اندازی می گردد.

برزگر می گوید: این شهرک صنعتی با هدف بسترسازی برای استقرار واحد های بسته بندی و فرآوری محصولات باغی در زمینی به وسعت 30 هکتار، برای ایجاد 80 واحد صنعتی راه اندازی می گردد و برای اجرای این طرح 57 میلیارد ریال از اعتبارات شرکت شهرک های صنعتی استان اختصاص داده شده است.

تولید اعم از اقداماتی است که محصول خام را به محصولات قابل مصرف در دسترس تر و راحت تر تبدیل می نماید که در جهانی شلوغ و پرمشغله امروزی جایگاه مهمی پیدا نموده و بسیاری از مشاغل و تجارت ها زیر سایه همین عمل شکل گرفته و رونق جهانی پیدا نموده و احتیاج های مصرفی مردم را تامین می نمایند.

وی اظهار داشت: با احداث شهرک تخصصی بادام در سامان و ایجاد صنایع جانبی امکان تولید انواع مختلف محصولات بادام مانند خلال بادام، کره بادام، شیر بادام و سایر موارد نیز در چهارمحال و بختیاری به وجود خواهد آمد و بعلاوه این موضوعات باعث افزایش عایدی برای منطقه و کشاورزان می گردد و افزایش صادرات و اشتغال زایی را نیز در پی دارد.

وبلاگ تفکر برتر چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خاستگاه گران ترین بادام ایران در تکاپوی توسعه ارزش مالی محصول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاستگاه گران ترین بادام ایران در تکاپوی توسعه ارزش مالی محصول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید