5 علامتی که نشان می دهد کمبود ویتامین D دارید

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، مصرف مناسب ویتامین D در سلامت سیستم ایمنی، انرژی جسمی و سلامت شناختی نقش دارد. از آنجا که نور خورشید یکی از قوی ترین منابع ویتامین D است و منابع غذایی زیادی برای این ویتامین وجود ندارد، معمولاً افراد در طول فصل زمستان بیشتر دچار کمبود این ویتامین هستند.

5 علامتی که نشان می دهد کمبود ویتامین D دارید

هرچند برخی از مواد غذایی مانند ماهی، جگر گاو، زرده تخم مرغ، غلات، شیر و ... به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند، اما ما معمولاً ویتامین D را، از طریق جذب اشعه ماوراءبنفش از طریق پوست، از خورشید دریافت می کنیم. به طور کلی دریافت ویتامین D از طریق تغذیه، به ویژه برای گیاهخواران، ممکن است سخت باشد و در فصل زمستان هم با توجه به نبودِ نور کافی خورشید، کمبود این ماده مغذی رایج تر است.

از کجا بفهمیم کمبود ویتامین D داریم؟

اگر علائم زیر را برای مدتی بیش از یک الی دو ماه تجربه کردید، احتمالاً با کمبود ویتامین D روبرو هستید و بد نیست با مراجعه به پزشک، آزمایش خون بدهید و به طور دقیق شرایط ویتامین D خون خود را چک کنید.

1) اغلب مریض می شوید

ویتامین D در تقوت سیستم ایمنی نقش اساسی دارد و بدن را برای مبارزه مؤثر با ویروس ها و باکتری ها مجهز می کند. به همین دلیل، یکی از علائم شایع کمبود ویتامین D این است که به طور مکرر بیمار شوید. کمبود این ویتامین منجر به تضعیف پاسخ ایمنی می شود و بدن را مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری ها می کند.

2) نوسانات خلقی یا افسردگی را تجربه می کنید

کمبود ویتامین D نه تنها بر سلامت جسمی تأثیر می گذارد، بلکه می تواند خلق و خو را نیز تحت تأثیر قرار دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بین سطوح پایین ویتامین D و اختلالات خلقی، از جمله افسردگی، ارتباط وجود دارد. هم چنین بر اساس تحقیقات، سطوح پایین ویتامین D با تشدید علائم اضطراب، افسردگی، غم و اندوه طولانی مدت مرتبط است.

3) احساس خستگی می کنید

نشانه دیگری که نشان می دهد کمبود ویتامین D دارید، این است که به طور مداوم دچار خستگی و کسالت هستید. از آنجا که ویتامین D در تولید انرژی نقش دارد، در برخی موارد ممکن است برخلاف استراحت کافی، به طور مداوم احساس خستگی کنید یا به دلیل کمبود انرژی، تحمل و ادامه روز برایتان سخت باشد. خستگی مفرط را جدی بگیرید چون به شما می گوید که بدنتان ویتامین D کافی ندارد.

4) درد عضلانی دارید

تجربه دردهای عضلانی که با تمرینات ورزشی مرتبط نبوده یا با احساس ضعف مداوم همراه هستند، ممکن است ناشی از کمبود ویتامین D باشد. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D برای قدرت عضلانی و ثبات شرایط بدن مورد نیاز است و این ویتامین حتی به کاهش خطر ضعف عضلانی در افراد مسن کمک می کند.

5) دچار کمر درد هستید

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم دارد و برای حفظ استخوان های قوی و سالم ضروری است. از همین رو، کمبود این ویتامین می تواند به درد ستون فقرات، کمر و بیماری هایی مانند پوکی استخوان منجر شود.

منبع: گردشبان

به "5 علامتی که نشان می دهد کمبود ویتامین D دارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علامتی که نشان می دهد کمبود ویتامین D دارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید