چه کار کنیم بعد از 30 سالگی هم موهای پرپشت داشته باشیم؟

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، نه، فکر و خیال برتان نداشته، موهای تان واقعاً در حال نازک شدن و ریختن است! به گفته متخصصان پوست مو، برترین موهای عمرمان در سن 15 سالگی روی سرمان رشد می نماید و پس از 20 سالگی کم کم تغییراتی رخ می دهد که منجر به نازک شدن موها می گردد.

چه کار کنیم بعد از 30 سالگی هم موهای پرپشت داشته باشیم؟

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، اگر از مرز 30 سالگی گذشته اید، لابد متوجه شدید که سرعت ریزش این رشته ها روزبه روز بیشتر می گردد. عجب کابوسی! یعنی هیچ کاری نمی گردد کرد؟ شاید زمانش رسیده که دست تان را به سمت یخچال دراز کنید.

موی شما، درست مثل دیگر بافت ها و اندام های بدن تان به انواع و اقسام ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و... نیاز دارد تا بتواند روی سرتان باقی بماند، وگرنه باید روی زمین، روی بالش و حتی پشت کت تان دنبال رشته های ریخته شده اش بگردید. وقتی بدن شما با سوءتغذیه روبرو گردد، اندک مواد مغذی را که پیدا می نماید به اندام های حیاتی تری مثل ماهیچه ها، قلب و... می فرستد، آن وقت ممکن است به خودتان بیایید و ببینید که به خاطر رعایت نکردن چند دستورالعمل ساده تغذیه ای، کچل شده اید!

1. امگا 3:

این اسید چرب نه فقط برای مغز، بلکه برای کل سروصورت تان لازم است. امگا 3 هم روی ساقه خارجی مو تأثیر می گذارد و هم روی غشای سلولی پوست سرتان و با تغذیه فولیکول ها باعث تحریک رشد موها می گردد. علاوه براین امگا 3 الاستیسیته مو را هم افزایش می دهد و نمی گذارد که موی تان زود ریخته گردد و سر از سطل زباله و راه آب حمام دربیاورد. یادتان باشد که بدن تان نمی تواند امگا 3 بسازد، پس برای تأمین مقادیر موردنیاز آن، محتاج خوراکی هایی همانند بذر کتان، گردو، ماهی قزل آلا، ماهی تن، روغن کلزا و کلم بروکسل هستید.

2. روی:

روی در رشد و ترمیم بافت مو دخالت دارد، به همین دلیل سلامت موی شما را تضمین می نماید. روی بعلاوه در تنظیم هورمون های بدن ازجمله هورمون مردانه تستوسترون هم نقش دارد و فعالیت غده های ترشح نماینده چربی را در سر متعادل می نماید و این مسئله باعث می گردد که موهای تان بهتر و سریع تر دربیایند. البته بهتر است در مصرف روی زیاده روی نکنید؛ چون مقادیر بالای هورمون تستوسترون در بدن، به خودی خود از عوامل ریزش مو به شمار میرود. نخود، گوشت، تخمه کدو، میگو، قارچ و اسفناج و غذاهای دریایی منابع روی برای شما هستند.

3. پروتئین:

بگذارید کمی درس شیمی مرور کنیم؛ موی شما به پروتئین خالص نیاز دارد، بنابراین اگر در برنامه غذایی روزانه تان آن قدر پروتئین نباشد که هم نیاز ماهیچه ها و هم نیاز موها را تأمین کند، احتمالاً بعد از چند ماه ماهیچه های پشت بازوی تان برجسته، ولی سرتان کم مو خواهد شد. ضمناً اگر نگران سفید شدن زودرس موهای تان هستید، باید بدانید که کمبود پروتئین با خاکستری شدن موها هم در ارتباط است.

حتماً می دانید که برترین منبع پروتئین برای بدن غذاهای حیوانی است اما اگر گوشت دوست ندارید یا گیاه خوار هستید، لازم نیست نگران شوید چون ماست یونانی، سفیده تخم مرغ، توفو، سویا، بادام زمینی، کلم پیچ، نخود و عدس هم منبع خوبی برای تأمین پروتئین هستند.

4. آهن:

آهن یاری می نماید که غذا و اکسیژن کافی به وسیله خون به سلول های بدن برسد. کافی است این ماده مغذی را در برنامه غذایی روزانه تان فراموش کنید تا اکسیژن کافی به موهای تان نرسد و ریزش شان تشدید گردد. جالب است بدانید که بر اساس مطالعات اجرا شده، درمان کم خونی فقر آهن به خصوص در خانم ها با افزایش رشد موها و پرپشت شدن شان همراه است. برترین منابع غذایی آهن شامل غلات کامل، سبزی های دارای برگ سبز تیره، گوشت بوقلمون، عدس، لوبیا و زرده تخم مرغ است.

5. منیزیوم:

برای آگاهی از اهمیت منیزیوم کافی است بدانید که 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن ازجمله رشد طبیعی موها به این ماده معدنی نیاز دارد. کمبود منیزیوم منجر به افزایش التهابات بدن می گردد که نتیجه طبیعی اش از دست دادن موهاست. بادام، اسفناج، کاشو (بادام هندی)، عدس، برنج قهوه ای و برخی از ماهی ها جزو منابع منیزیوم هستند.

6. سلنیوم:

تنظیم فراوریمثل، متابولیسم، سنتز DNA، تقویت سیستم ایمنی و تحریک فولیکول های مو تنها بخشی از فعالیت این عنصر معدنی کمیاب در بدن شماست و کمبود آن برای موهای تان گران تمام می گردد؛ چون فعالیت فولیکول ها را مختل نموده و ریزش مو را در پی دارد. گردو، ماهی، تخمه آفتاب گردان، غلات کامل، سیر، کنجد و سبوس گندم جزو منابع خوب سلنیوم هستند.

7. ویتامین C و A:

هر دو این ویتامین ها در فراوری سبوم (ماده چربی که فولیکول های مو می سازند و ترشح می نمایند) دخالت دارند. این ویتامین ها به عنوان نرم نماینده طبیعی مو معروف اند و شنمایندگی آنها را کاهش می دهند. علاوه بر این ویتامین C در افزایش جذب آهن در بدن هم دخالت دارد که از این طریق نیز به سلامت موها یاری می نماید. البته یادتان باشد در مصرف ویتامین A زیاده روی نکنید، چون دریافت بیش از حد آن عامل ریزش موست.

منبع: همشهری آنلاین

به "چه کار کنیم بعد از 30 سالگی هم موهای پرپشت داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کار کنیم بعد از 30 سالگی هم موهای پرپشت داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید