روش های قیمت گذاری در گردشگری

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، قیمت گذاری نهایی در گردشگری به هزینه هایی توجه دارد که با افزایش مشتریان زیاد می گردد و هزینه های ثابت را کنار می گذارد.

روش های قیمت گذاری در گردشگری

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، چهار روش برای قیمت گذاری در گردشگری وجود دارد:

قیمت گذاری مبتنی بر هزینه

بسیاری از شرکت ها برای رسیدن به اهداف خود از قیمت گذاری کل هزینه و یا بر اساس هزینه نهایی استفاده می نمایند. برخی از شرکت های گردشگری ترکیب و آمیخته ای از قیمت نهایی و هزینه کل را پیشنهاد می نمایند که بر مبنای سطح مخارج ثابت و اندازه نوسانات تقاضا راسخ شده است. این روش عوامل متعددی را در بر می گیرد. و به ویژه بخش های مختلف بازار در پرداخت، درجه فصلی بودن و احتیاج به مشارکت در هزینه های ثابت بالا را در بر می گیرد. قیمت گذاری نهایی به هزینه هایی توجه دارد که با افزایش مشتریان زیاد می گردد و هزینه های ثابت را کنار می گذارد.

قیمت گذاری مبتنی بر رقابت

این روش در شرایط رقابت گسترده به چشم می خورد. بنگاه های پیشرو روند قیمت گذاشتن را مشخص و دیگران این الگو را دنبال می نمایند، یعنی از آن الگوی قیمت تبعیت می نمایند. گاهی از این اقدام تحت عنوان قیمت گذاشتن بر اساس نرخ معمول یاد می گردد.

قیمت گذاری مبتنی بر مناقصه رقابتی

این روش یکی از مهم ترین روش های قیمت گذاشتن در صنعت گردشگری است. در زمان ارائه خدمات تغذیه، امکانات حمل و نقل و سایر بخش های عملیاتی تعدادی از شرکت های گردشگری به بنگاه عرضه نماینده یا امضا نماینده قرارداد پیشنهاد مناقصه می دهند. هرچند که بیشتر مزایده ها بعدی کیفی دارند، بیشتر تصمیمات بر اساس قیمت گرفته می گردد. یعنی پایین ترین حد مزایده، در قرارداد برنده است.

قیمت گذاری بازارگرا

در این روش، قیمت گذاری باید با سایر جنبه های راهبرد بازاریابی ارتباط تنگاتنگی داشته باشد. قیمت، شرایط یابی و فعالیت های تبلیغاتی سه عامل مهم و پیوسته ای هستند. که هماهنگی و تناسب دقیقی می طلبند. بسیاری از متصدیان بازار گردشگری از این روش استفاده می نمایند.

قیمت گذاری بازارگرا بیشتر در اندیشه این امر است که بازار در شرایط بازاریابی مشخص چه چیزی را تحمل خواهد نمود.

منبع: لس لومسدن، 1997، بازاریابی گردشگری، ترجمه محمدابراهیم گوهریان، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ اول، 1380. (منبع شماره3)

منبع: دنیای سفر

به "روش های قیمت گذاری در گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های قیمت گذاری در گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید