نقش مهم گردشگری خوراک در متمایزسازی مقاصد

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، توضیحاتی در مورد نقش مهم گردشگری خوراک در متمایزسازی مقاصد ارائه شد.

نقش مهم گردشگری خوراک در متمایزسازی مقاصد

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران گفت: امروزه برندسازی در گردشگری خوراک این قابلیت را دارد که به یک استراتژی بازاریابی و مالی مهم برای صنایع مرتبط مانند هتلداری یا عاملی مهم برای متمایزسازی مقاصد گردشگری تبدیل گردد.

زهرا لاریجانی در مورد مفاهیم مرتبط با اصول و چرایی برندسازی گردشگری اظهار کرد: گردشگری خوراک موجب توسعه اقتصاد بومی و محلی می گردد، اشتغالزایی را تقویت می نماید و بعلاوه در امر رسیدن به توسعه پایدار نقش مهمی را دارد.

وی اضافه نمود: گردشگری خوراک می تواند یک ابزار کلیدی در توسعه تصویر مثبت از یک کشور در سطح بین المللی باشد. از آنجایی که خوراک و فرهنگ محلی بیان نماینده شخصیت ها، ویژگی ها و انتقال فرهنگ است، می تواند به ابزاری برای برندسازی گردشگری خوراک در مقاصد تبدیل گردد.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران ادامه داد: گردشگری خوراک می تواند با ایجاد یک برند به عنوان یک منبع بالقوه مهم در توسعه پایدار مالی، فرهنگی و زیست محیطی در مقصدهای گردشگری شناخته گردد. به عبارت دیگر غذا می تواند به عامل مهمی برای متمایزسازی مقصدها تبدیل گردد. بعلاوه امروزه برندسازی در گردشگری خوراک می تواند به یک استراتژی بازاریابی و مالی مهم برای صنایع رستوران داری، هتلداری، سرگرمی گاه ها و مقاصد گردشگری تبدیل گردد.

ایجاد اشتغال و بهبود مالی از اهداف برندینگ گردشگری خوراک است

لاریجانی در مورد استانداردها و اهداف این برندسازی اظهار داشت: استانداردهای این برندسازی تنوع غذایی، بازاریابی، مدیریت مقصد گردشگری خوراک، تنوع فرهنگی، نشاط و سرزندگی جوامع محلی، ارائه گردشگری خوراک شهری و روستایی است. یکی از مهمترین اهداف و عوامل در ساخت مدیریت برند گردشگری خوراک فرصت های مالی است که موجب تحول در این نوع گردشگری می گردد. بعلاوه توسعه پایدار، ایجاد اشتغال، بهبود مالی و ایجاد فرصت های مالی از دیگر اهداف برای جامعه میزبان گردشگری خوراک خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامات خلاقانه ای می تواند در توسعه این برندسازی صورت گیرد، تشریح کرد: باید بگوییم که برند یک منبع ارتباطی در ارتباط با مشتریان و ذینفعان محلی است. زمانی یک مقصد گردشگری خوراک در برندسازی پیروز خواهد شد که گردشگران، رفتار خرید خود را تکرار نمایند و دوباره به جهت استفاده از خدمات گردشگری خوراک به این مقاصد مراجعه نمایند.

تهیه و تدوین نقشه راه گردشگری خوراک مهمترین راهبرد این برندسازی است

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران اظهار داشت: معرفی راهبردهای مناسب جهت شناخت فرهنگ، آداب و رسوم ملل و برندینگ مقاصد یک فرآیند مدیریتی است که نقش خود را در چند سطح ایفا می نماید؛ در درجه اول میتوان به حلقه اتصال شناختی با سیستم ارزشی و ادراکی مشتریان اشاره نمود. در درجه دوم ابزاری برای هماهنگ کردن رفتار ذینفعان متعدد گردشگری خوراک مدنظر است که در بازاریابی مقصد دخیل هستند.

لاریجانی پیرامون نقش مهم گردشگری خوراک در متمایزسازی مقاصد ادامه داد: در درجه سوم معرفی شهرهای مختلف ایران به عنوان شهرهای خلاق گردشگری خوراک به عنوان یک مقصد گردشگری از یک ارزش ویژه برای برندسازی مبتنی بر مشتری مداری مقاصد گردشگری خوراک محسوب می شوند. در درجه چهارم نیز ایجاد سازمان های مدیریت مقصد گردشگری خوراک همانند تشکل های گردشگری خوراک و استفاده از نظریات و آنالیز اجزا و عوامل موثر در برندسازی گردشگری خوراک مد نظر است. در آخرین مرحله عامل و مهمترین موضوع تهیه و تدوین نقشه راه گردشگری خوراک است که باید در ایران پیاده سازی گردد.

ایران با داشتن تنوع غذایی فراوان می تواند مقصد خوبی برای گردشگری خوراک باشد

وی در پاسخ به این سوال که تا امروز توسعه برندسازی گردشگری خوراک چه وضعیتی را طی نموده، ابراز کرد: گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری و از محصولات گردشگری با ویژگی نامحدودی بوده که می تواند منحصر بفردترین و مجذوب کننده ترین نوع گردشگری باشد. این گونه از گردشگری با توجه به تنوع غذایی و نوشیدنی زیاد که در کشور داریم می تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی ایفا نماید.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران توضیح داد: این نوع از گردشگری با آداب، رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای گردشگرانی که از سایر کشورهای دنیا با فرهنگی متفاوت به کشور ما قدم می گذارند مجذوب کنندهیت فوق العاده ای دارد. مطالعات تطبیقی کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، آلمان، ترکیه، مالزی و ... در این نوع از گردشگری نشان از برنامه ریزی خاص این کشورها در زمینه گردشگری خوراک دارد.

لاریجانی اعلام کرد: در واقع این کشورها با تدوین نقشه راه گردشگری خوراک مناسب، سعی در افزایش بهره وری اقتصاد جوامع محلی خود خصوصا جوامع روستایی دارند. برندسازی گردشگری خوراک فرآیند بخش بندی بازار را تسهیل نموده و سبب ایجاد تمرکز بیشتر برای یکپارچگی در انتخاب مقصد گردشگری خوراک خواهد شد.

وی اضافه نمود: معماری برند، هویت برند، تصویر برند و کیفیت برند باعث ایجاد تعهد و ارزش دید گردشگران داخلی و خارجی شده و نقش کلیدی برندسازی گردشگری خوراک در ایجاد دگرسانی یا رجحان برای محصول و یا مقصد گردشگری خوراک دارد.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران توضیح داد: ایجاد راهبردهای مدرن توسعه گردشگری خوراک، الگوسازی، بازاریابی داخلی و برگزاری جشنواره ها و دیگر رویدادهای گردشگری خوراک نقش بسزایی در تدوین شاخص ها، معرفی هویت، شناسایی و معرفی جاذبه های گردشگری خوراک با رویکرد مشخص راهبرد برندسازی و جذب گردشگران داخلی و خارجی مقاصد گردشگری خوراک دارد.

لاریجانی در مورد این موضوع که برندسازی گردشگری خوراک چه مقدار زمان خواهد برد، اظهار داشت: تا امروز خوشبختانه همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تشکل های مرتبط با گردشگری خوراک بسیار خوب بوده است و این خود موجب شد نقشه تدوین راه گردشگری خوراک بزودی انجام گردد. امیدواریم بزودی با برنامه ریزی دقیق و مدون این پیروزیت برای این صنعت رقم بخورد.

منبع: همگردی

به "نقش مهم گردشگری خوراک در متمایزسازی مقاصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مهم گردشگری خوراک در متمایزسازی مقاصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید