انواع دارو های مسکن و موارد مصرف آن ها

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، از داروهای مسکن برای تسکین انواع درد استفاده می گردد که می تواند خفیف، میانه یا شدید باشد.

انواع دارو های مسکن و موارد مصرف آن ها

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی وبلاگ تفکر برتر، بسیاری از مردم به اسم روشی سریع و موثر با وجود کوچکترین احساس درد برای تسکین به مُسکن ها متوسل می شوند. استفاده نادرست از مسکن ها به علت مواد موجود در آنها و بعلاوه تداخل با سایر داروهایی که فرد مصرف می نماید ، می تواند منجر به عوارض جانبی و مسائل زیادی برای سلامتی بدن گردد.

مسکن ها به اسم هر نوع دارویی که باعث کاهش درد می گردد، تعریف شده اند؛ بسیاری از آنها را می توان بدون احتیاج به نسخه پزشک تهیه کرد. مسکن ها با سایر داروهای مخدر که به طور موقت از درد جلوگیری می نمایند، فرق دارد.

مسکن ها دردهای متعددی مانند ورم مفاصل، ماهیچه ها ، جراحی ، دندان درد ، سردردهای حاد و مزمن را درمان می نمایند. نوع مسکن ها با توجه به نوع دردی که فرد احساس می نماید، مشخص می گردد.

در این گزارش ما به آنالیز مضرات و مزایای مصرف مسکن ها ، خطرات ناشی از مصرف بدون تجویز پزشک و اشتباهات رایج بسیاری از افراد را مورد بحث قرار می دهیم و مطالعات و تحقیقات اجرا شده در این زمینه را مرور می کنیم.

اشکال مختلف مسکن ها

داروهای مسکن به شکل پماد، قرص، کپسول، آمپول تزریقی یا شیاف موجود است. مدت زمان مصرف مسکن ممکن است متفاوت باشد، بیشتر افراد برای چند روز در مواردی مثل دندان درد و سردرد، یا زمانی که دچار درد عضلانی هستند، به مصرف مسکن احتیاج دارند.

اما بعضی از افراد که از بیماری های حاد مانند کمردرد مزمن و آرتریت رنج می برند، ممکن است احتیاج به مصرف مسکن هایی برای مدت طولانی داشته باشند. مسکن ها رنج کسانی را که از بیماری های زیادی مانند آپاندیسیت ، انواع سرطان ، نقایص مادرزادی و بیماری های کیسه صفرا رنج می برند، تسکین می دهند.

انواع مسکن

داروهای ضد درد به سه نوع اصلی طبقه بندی می شوند.

نوع اول داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند، آسپرین برجسته ترین دارو در این گروه است این داروها در دوزهای پایین، برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شوند.

نوع دوم دارو های آلکالوئیدی هستند که به دو دسته ضعیف و قوی تقسیم می شوند. ضعیف ها شامل کدئین و دی هیدروکدئین و نوع قوی آن قوی دیامورفین و مورفین هستند. این داروها بیشتر پس از جراحی های پیچیده و طولانی تجویز می شوند .

نوع سوم مسکن ها شامل داروهایی است که ترکیبی از دونوع بالا هستند، از جمله کدئین پاراستامول و بعلاوه پاراستامول دی هیدروکدئین.

شیوه اثر مسکن بر انواع درد

نحوه تسکین درد فرق دارد؛ مواد آلکالوئیدی سیگنال های درد ارسال شده به مغز را کاهش می دهد، بنابراین واکنش سیستم عصبی به این سیگنال ها کمتر می گردد.

داروهای ضد التهابی جلوی پروستاگلاندین ها را می گیرند، این آنزیم بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن را تنظیم می نماید.

پاراستامول یکی از داروهای مسکن و غیر مخدر است که استفاده زیادی از آن می گردد. مصرف این دارو برای بزرگسالان و بچه ها بی خطر است و در دردهای ساده و میانه استفاده می گردد. بعلاوه برای کسانی که از زخم معده رنج می برند هم بی خطر است و می تواند جایگزین خوبی برای آسپرین باشد زیرا باعث خونریزی معده نمی گردد.

اشتباهات رایج

بسیاری از تصورات و اشتباهات رایج در خصوص مسکن ها در بین مردم وجود دارد ، از جمله کاهش درد با افزایش دوز مسکن که قطعی نیست و حتی ممکن است عوارض جانبی مسکن را افزایش دهد.

بعضی تصور می نمایند که ترکیبی از مسکن ها می تواند مفید باشد و فراموش می نمایند که هر مسکن از یک ماده فعال تشکیل شده است که ممکن است ترکیب این دو یا چند مسکن برای فرد مصرف نماینده، مخاطره آمیز باشد.

تجویز نامناسب

مردم مسکن های تجویزی را با دیگران مانند دوستان و خانواده به اشتراک می گذارند ولی ممکن است این دارو برای همه مناسب نباشد و برای یک مشکل خاص و برای یک فرد خاص به وسیله پزشک تجویز شده باشد.

بعضی دیگر از افراد داروها را در خانه ذخیره می نمایند تا در مواقع لزوم در دسترس باشد اما از شرایط مناسب نگهداری و بعلاوه تاریخ انقضای دارو غافل می شوند. تاریخ انقضا قبل از استفاده باید آنالیز گردد. مسکن ها در این مورد نه تنها مفید نخواهند بود بلکه مضر هستند.

عوارض جانبی

عوارض جانبی داروهای مسکن مربوط به نوع مسکن و مدت زمانی که فرد از این مسکن استفاده می نماید، بستگی دارد. استفاده بیش از حد از آنها آسیب های زیادی را در پی دارد که می تواند منجر به عفونت گردد. بعلاوه علائمی مانند تهوع ، استفراغ ، یبوست ، خشکی دهان و خواب آلودگی در افرادی که بیش از حد مسکن مصرف می نمایند، بروز می نماید.

معده و روده اندام هایی هستند که بیشتر تحت تأثیر مسکن ها قرار می گیرند. تا جایی که ممکن است باعث زخم و خونریزی در معده و روده گردد.

بیماران تنفسی به علت استفاده بیش از حد از مسکن ها در معرض خطر جدی قرار دارند. در مواردی باعث آسیب به ریه و بیمار دچار تنگی نفس می گردد.

استفاده زیاد از داروهای مسکن باعث ایجاد بعضی مسائل برای قلب و عروق خونی و بعلاوه لخته شدن و سکته مغزی می گردد و بعلاوه می تواند باعث نارسایی کبد و نارسایی کلیه گردد.

داروهای مسکن بر استخوان ها و ماهیچه ها تأثیر می گذارد و خطراتی را برای زن باردار ایجاد می نماید و ممکن است جنین سقط گردد.

نکات مهم

پزشکان مجموعه ای از نکات را برای جلوگیری از عوارض جانبی مسکن ها ارائه می دهند ، شاید اولین مورد مصرف آنها با معده خالی باشد. زیرا ممکن است باعث عفونت شدید معده و درد طاقت فرسا گردد.

به طور کلی زنان باردار، در دوران شیردهی یا دوران بارداری قبل از مصرف دارو های مسکن، باید با پزشک مشورت نمایند. مدت زمان مصرف دارو های مسکن نباید از 4 روز متوالی و حدبیشتر دو بار در روز تجاوز کند.

در مواردی که احتیاج به مصرف مسکن به صورت هفتگی یا ماهانه است، باید اطمینان حاصل گردد که فرد از هیچ مشکل گوارشی رنج نمی برد. برای بچه ها، مسکن ممنوع است.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "انواع دارو های مسکن و موارد مصرف آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع دارو های مسکن و موارد مصرف آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید