شرایط، سفید نمی شود

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، همیشه و چند ساعت بعد از هر زلزله ای سوال ثابت خبرنگاران از من این است: آیا خطر رفع شده است؟ . من هم یک جواب ثابت برایشان دارم: با توجه به شرایط موجود، هنوز خطر رفع نشده است.البته با توجه به پروتکل های امداد و نجات باید رنگ شرایط را هم اعلام کنیم و مثلا بگوییم شرایط این منطقه نارنجی است و ساکنان آن باید تا 72ساعت آماده باشند.

شرایط، سفید نمی شود

اما واقعیت این است که خطر زلزله همیشه هست.نمی خواهم و نباید کسی را بترسانیم، ولی درباره زلزله شرایط هیچ وقت سفید نمی شود.همیشه خطرش کنار گوش همه ماست.ماجرا فقط این است که ما معمولا وجود این خطر را فراموش می کنیم.این فراموشی فقط وقتی خوب است که کمک کند ترس زلزله موجب سلب آرامش و قطع شدن جریان عادی زندگی نشود.اما همین فراموشی می تواند خطرناک ترین اتفاق زندگی ما باشد. وقتی یادمان می رود که اصلا برای مقابله با زلزله آماده شویم،فراموش می کنیم با اعضای خانواده آموزش ها را مرور کنیم و همه توصیه ها را از یاد می بریم.

هر چند وقت یک بار که زمین تکان می خورد و ما زلزله را حس می کنیم یادمان می آید که چقدر زلزله می تواند خطرناک باشد،از ترس، خوابیدن در خودرو و پارک را به ماندن در خانه ترجیح می دهیم.اما مشکل اینجاست که این ترس به اندازه حداکثر همان 72 ساعت دوام دارد و بعد دوباره همه چیز را فراموش می کنیم. مخصوصا وقتی خبر می آید که زلزله ای خسارت و تلفات جانی و مالی نداشته انگار بیشتر خیال مان آسوده می شود که همه چیز تمام شد. ولی باید بدانیم و مدام رسانه ها به ما یادآوری کنند زلزله خبر نمی کند و هر لحظه ممکن است شرایط سفید تبدیل به شرایط قرمز شود. به این ترتیب باید آمادگی کافی داشته باشیم،آموزش ببینیم و برای به کار بستن آموزش هایی که دیده ایم آماده باشیم.در تمام سال های گذشته زلزله های زیادی را از نزدیک دیده ام و در صف اول مدیریت بحران حضور داشته ام.اگر بخواهم یک نکته مشترک از همه مشاهداتی که داشته ام بگویم،این است:زلزله از کسانی که آن را جدی نمی گیرند انتقام سختی می گیرد. آنهایی که در ساخت و ساز خانه شان دقت نکرده اند،آنهایی که توصیه ها را گوش نکرده اند و آنهایی که خیال کرده اند زلزله همیشه در خانه همسایه می آید بیشتر آسیب دیده اند. ما در جمعیت هلال احمر و همه دستگاه های امدادی همیشه آماده امدادرسانی هستیم،اما اگر همه مردم آمادگی مواجهه با زلزله و بحران های طبیعی را نداشته باشند این آمادگی ما هم تاثیر زیادی نخواهد داشت. همه چیز بستگی به خود ما دارد و این که فرض کنیم شرایط هیچ وقت سفید نیست. همیشه آماده باشیم و ترس عاقلانه ای را به جامعه منتقل کنیم تا سطح آمادگی خانواده ها کاهش پیدا نکند.

مرتضی سلیمی رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر/وبلاگ تفکر برتر

منبع: جام جم آنلاین

به "شرایط، سفید نمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط، سفید نمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید