مینیمالیسم و آرامش شهر

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، خبرنگاران در ایلام، بهروز سپیدنامه: به قول ریچارد هالووی، سادگی و وضوح و یکتایی صفاتی هستند که به زندگی ما قدرت و نشاط می بخشند و نشانه های هنر عالی هستند. مینیمالیسم یا ساده گرایی یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را برپایه سادگی بیان و روش های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است. معادل فارسی این مکتب هنری، ساده گرایی، کمینه گرایی، هنر کمینه یا هنر موجز است. از نام های دیگر این جنبش abc art و هنر تحت اللفظی (literalist art) می باشد.

مینیمالیسم و آرامش شهر

این سبک در واقع به معنای سادگی در نقاشی، طراحی داخلی، مد و موسیقی در دنیای هنر شناخته می گردد که به دیگر شاخه های هنر نیز راه یافت و حتی امروزه طراحی مینیمال در حوزه دیجیتال نیز نفوذ کرده است، اصول طراحی مینیمال به صورت عینی (Visual) در طراحی وب نیز استفاده می گردد. به وضوح هدف عمده مینیمالیسم ریشه در طرز تفکر و سبکی برای آرامش فکر از شلوغی های دنیای اطراف می باشد. در واقع، مینیمالیستی بودن به معنای تمرکز عمده به مسائل است که بیشتر از همه برای آن ها ارزش قائل هستیم و این امر با حذف یا پرهیز کردن از هر آنچه که ما را از هدف هایمان منحرف یا دور می کند، امکان پذیر می باشد. در واقع در یک شرح کوتاه و ساده: مینیمالیسم استفاده کمتر از عناصر (اموال) است.

مینیمالیسم در شکل های مختلفی از طراحی و هنر استفاده می گردد. مینیمالیست ها بر این باورند که با زدودن حضور فریبنده ترکیب بندی و کاربرد موارد ساده که به شکلی هندسی و بسیار ساده شده قرار گرفته باشند، می توان به کیفیت ناب رنگ، فرم، فضا و ماده دست یافت.

آثار هنرمندان مینیمالیست گاه کاملاً تصادفی پدید می آمد و گاه زاده شکل های هندسی ساده و مکرر بود. ساده گرایی نمونه ای از ایجاز و سادگی را در خود دارد و بیانگر سخن رابرت براونینگ است: Less is more کمتر غنی تر است. این جمله که خود شالوده مدرنیسم است، بیان می دارد که مینی مالیسم در مدرنیسم ریشه دارد. هنر مینیمال اغلب به عنوان عکس العملی در برابر اکسپرسیونیسم انتزاعی تفسیر می گردد که پلی به سمت پست مدرن می زند.

هنر مینیمالیستی چندین ویژگی دارد، که به راحتی می توانید آن را شناسایی کنید. یکی از رایج ترین موارد تکرار یا ایجاد چندین تصویر از یک شکل، به ویژه اشکال هندسی ساده مانند خطوط و مربع ها. برخی از آثار به قدری ساده هستند که با حداقل ترین خطوط و فرم های ممکن طراحی می شوند. هنر مینیمالیستی بر عناصری مانند هندسه، رنگ و خط متمرکز است. بعلاوه تنوع رنگی در مینیمالیسم محدود است.

کارهای اولیه با ترکیب رنگ های تک رنگ، محدود به یک رنگ و یا رنگ های مرتبط (سیاه، سفید و خاکستری) بود. یکی دیگر از روش های شناسایی هنرهای مینیمالیستی، جستجوی مرزهای دقیق لبه دار بین منطقه ها رنگی تصویر است. وقتی با یک نقاش مینیمالیست صحبت می کنید، ایده های بزرگ، موضوعات پیچیده یا دستور کارهای عجیب غریب نمی بینید. این نقاشی ها فقط مربوط به هندسه و رنگ هستند و چیزی غیر از این نیستند. از نظر زیباشناسی هنر مینمالیسم، یک شکل چکیده و تصفیه شده از زیبایی را ارائه می دهد. شاید این ویژگی به خاطر خصوصیاتی مانند:حقیقت (چون وانمود به چیز دیگری نمی کند و همه چیز تصویر موجود است)، نظم،سادگی و هماهنگی دانست.

در این رهگذر، یکی از کتاب هایی که در این رابطه به چاپ رسیده است، مینیمالیسم در گرافیک محیطی است. بر این اساس کتاب مذکور به مینیمالیسم در فضای گرافیکی شهر پرداخته است.

کتاب مینیمالیسم در گرافیک محیطی مشتمل بر یک پیش گفتار، یک مقدم و شش فصل است که در هر کدام از فصول مباحثی تخصصی از قرار زیر مطرح شده اند:

فصل اول:هنر مدرن،هنر پست مدرن، هنر مینیمالیسم، مینیمالیسم در هنر مدرن، ریشه های مینیمالیسم، سوپره ماتیسم، کنستراکتیویسم.فصل دوم:داستیل، مارسل دوشان، هنرمندان مینیمالیسم، کارل آندره. فصل سوم: ویژگی های هنر مینیمالیسم،میراث مینیمالیسم، گرافیک محیطی، تقسیم بندی گرافیک محیطی، تاریخچه گرافیک محیطی، نقش گرافیک محیطی در ارتباطات.فصل چهارم: عناصر مؤثر در گرافیک محیطی، تهادل، تناسب، تداوم در محیط، تأکید در محیط، ایجاد وحدت در محیط، بافت، نور، نور و کاربرد آن در عوامل پیغام رسانی، کاربرد گرافیک محیطی، تأثیر گرافیک محیطی در شهرها. فصل پنجم: مینیمالیسم در گرافیک، تصویر، پیغام، وضوح هدف،گرافیک محیط شهری با رویکرد مینیمالیستی، معرفی هنرمندان گرافیک محیطی، اصغر کهشچیان مقدم، ایرج اسکندری تربقان، ارزیابی کلی، چگونه می توان ویژگی های هنر گرایک محیطیی و اصول زیباشناسی آن را تبیین کرد؟چگونه هنر مینیمالیسم بر مخاطب تأثیر می گذارد؟ هنر مینیمالیسم بر اجتماع چه تأثیری می گذارد؟ و فصل ششم: تصاویر و منابع

سیروس لطیفیان ضمن اطلاع از تأثیر هنر در ایجاد آرامش به منظور کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از تزاحم و آشفتگی المان های شهر با تأکید بر کارکردهای اجتماعی رعایت اصول مینیالیسم در طراحی شهری در تشریح هدف نگارش کتاب اذعان کرده:هدف از نگارش این کتاب تبیین ویژگی های هنر گرافیک محیطی و اصول زیبایی شناسی آن تبیین شیوه های تأثیرگذاری بر مخاطب در هنر مینیمال و تأثیرات اجتماعی هنر مینیمالیسم در زندگی انسان هاست.

به وضوح می توان دید در فضای شهری که دارای ازدحام و شلوغی در خیابان های پرتردد می باشد رنگ تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی رنگ و فرم تجهیزات و مبلمان شهری رنگ نماهای ساختمان ها و چنان ازدحام بصری ایجاد کرده است. طراحان گرافیک محیطی می توانند با استفاده از فرم های ساده و رنگ های یک دست از ویژگی های هنر مینیمال است هماهنگی و آرامش را در فضای شهری ایجاد کنند.

تجربه اندیشیده و دانشگاهی سیروس لطیفیان در زمینه هنرهای زیبا و نیز تجربه زیسته او در زمینه هنر عکاسی از او پژوهشگری ساخته است که با ژرف اندیشی و درون فهمی، درک درستی از پدیده های مورد مطالعه ارائه می کند که نمونه شاخص آن را می توان در کتاب مینیمالیسم در گرافیک محیطی مشاهده نمود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مینیمالیسم و آرامش شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مینیمالیسم و آرامش شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید