باهوکلات؛ روستایی که جاذبه اش تمساح است!

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، یکی از جاذبه های گردشگری چابهار روستای گاندو یا باهوکلات است که معروفیت خود را مدیون گونه ای نادر از تمساح به نام تمساح گاندو یا پوزه کوتاه است.

باهوکلات؛ روستایی که جاذبه اش تمساح است!

به جرات می توان گفت که چابهار سرزمین شگفتی ها است و جاذبه هایی فراواقعی اطراف آن که نظیر آن ها در هیچ نقطه دیگر از کشور وجود ندارد، هر انسانی را به حیرت وا می دارد؛ از کوه های مریخی و تالاب صورتی لیپار گرفته تا موج فشان هایی که آب را تا ارتفاع 20 متر به هوا پرتاب می نمایند، گل فشان ها و روستای درک که محل تلاقی رویایی دریا و کویر است.

آیا می دانید تعداد زیادی از گردشگران برای دیدنی نوع نادری از تمساح از نزدیک در زیستگاه طبیعی خود به چابهار سفر می نمایند؟ اگر می خواهید چنین تجربه ای داشته باشید، می توانید به روستای باهوکلات یا گاندو در 101 کیلومتری شمال شرق چابهار و در منطقه ای محافظت شده به همین نام بروید تا از نزدیک گونه ای نادر از یکی از بازماندگان عصر دایناسورها را دیدار کنید! در ادامه ابتدا شما را کمی با روستای گاندو آشنا می کنیم و سپس اطلاعاتی در خصوص مجذوب کننده ترین جاذبه آن یعنی تمساح های با ابهت گاندو ارائه می دهیم.

روستای گاندو یا باهوکلات

روستای باهوکلات روستایی با طبیعت بکر و زیبا در کنار رودخانه باهوکلات و روی یک تپه بوده که ارتفاع آن از سطح دریا 40 متر است. روستای باهوکلات در بهار و پاییز آب و هوایی معتدل و در تابستان آب و هوایی گرم دارد.

معماری متمرکز این روستا از دو بخش سنتی و تازه تشکیل شده و بیشتر خانه ها به صورت یک طبقه ساخته شده است. مردم این روستا اهمیت خاصی برای مراسم مذهبی خود قائل هستند و غالبا با لباس محلی خود در این مراسم حضور می یابند.

همان طور که گفتیم، طبیعت این روستا نیز زیبا و دیدنی است و مزارع موز آن نظر هر گردشگری را به خود جلب می نماید. ضمناً این روستا زیستگاه بعضی از پرندگان شبه قاره هند نیز است. از دیگر گونه های این روستا می توان به ماهی گل خوار، راسو، پرندگانی نظیر هوبره و دراج، سنجاب و لاکپشت های سبز دریایی اشاره نمود.

تمساح گاندو

تمساح گاندو که یکی از گنجینه های ارزشمند روستای گاندو محسوب می گردد، در آبگیرهای ایجاد شده در راستا رودخانه باهوکلات زندگی می نماید. این نوع تمساح بسیار خطرناک بوده و نزدیک شدن به آن می تواند عواقب جبران ناپذیری و حتی مرگ را در پی داشته باشد؛ اما جالب است بدانید اهالی روستای گاندو نه تنها این موجود را خطرناک نمی دانند، بلکه معتقدند وجود این حیوان در روستا باعث برکت و افزایش روزی می گردد. توصیه می کنیم برای بازدید از تمساح ها حتما از هدایت افراد محلی بهره ببرید.

مردم روستا گاندو را مقدس می دانند و هیچ آسیبی به آن ها وارد نمی نمایند؛ اهالی گاندو به قدری برای ارزشمند ترین جاذبه روستای خود ارزش قائل هستند که در سال های اخیر که خشک سالی دامن روستای آن ها را گرفته است، کوشش نموده اند که تمساح ها را به آبگیرهای پرآب تر انتقال دهند و حتی غذاهای آن ها را نیز تامین می نمایند؛ بنابراین در ایران هیچ خطری از جانب انسان تمساح گاندو را تهدید نمی نماید. بزرگ ترین خطر برای تمساح های گاندو روستای باهوکلات، خشک سالی و کم آبی به طبع آن عدم وجود غذای کافی و بعلاوه حمله خطر حیواناتی همانند پرندگان شکاری، مرغان ماهی خوار، بزمجه ها، روباه و شغال است.

توصیه می کنیم برای بازدید از تمساح گاندو حتما از هدایت افراد بومی روستا بهره ببرید؛ البته اگر این تمساح ها احساس خطر ننمایند، بی آزار هستند و رفتار تهاجمی شدیدی از خود نشان نمی دهند. معمولا گردشگران برای اینکه نحوه شکار گاندو را از نزدیک دیدن نمایند، مرغ زنده ای را جلوی آن رها می نمایند.

این نوع تمساح که اجداد آن ها 225 تا 265 میلیون سال قبل می زیسته اند، علاوه بر روستای باهوکلات و اطراف رودخانه باهوکلات، در اطراف رودخانه کاجو، شهرستان سرباز، محدوده های آبی شهرهای راسک، چابهار، نیکشهر و سراوان نیز یافت می گردد. جالب است بدانید 90 روستا در استان سیستان و بلوچستان میزبان گاندو هستند.

ضمناً در سال گذشته یک سایت پرورش و نگه داری تمساح گاندو در روستای ریکوکش چابهار افتتاح شد که می تواند باعث تبدیل شدن این نوع تمساح به یکی از جاذبه های گردشگری چابهار و حتی یک منبع عایدی خوب برای این شهرستان گردد.

دسترسی به روستای باهوکلات

برای رسیدن به روستای باهوکلات باید از سمت شمال شرق چابهار وارد جاده ایرانشهر شوید و پس از عبور از شهرستان راسک خود را به روستای باهوکلات برسید.

عکاس تصویر کاور: رستم کریمی نژاد

منبع: کجارو / blog.iranmarcopolo.com / fa.wikipedia.org / irantrips.ir / iranplanner.com / ttps%3A

به "باهوکلات؛ روستایی که جاذبه اش تمساح است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باهوکلات؛ روستایی که جاذبه اش تمساح است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید