آیا مرگ روزنامه فرارسیده است؟

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، نسخه چاپی و کاغذی مدت هاست برای بسیاری از مردم که مرده است. با این حال هنوز برای اقلیتی از جمعیت بالای 65 سال نسخه چاپی تا حدودی مهم است و برای تعدادی از کسانی که به میزان کافی با نسخه کاغذی بزرگ شده اند یعنی افراد بالای 45 سال، روزنامه به صورت نسخه چاپی هنوز معنایی دارد.

آیا مرگ روزنامه فرارسیده است؟

به گزارش وبلاگ تفکر برتر به نقل از نیواستیتسمن، گئورگ ویلهلم فردریش هگل فیلسوف شهیر زمانی گفته بود: روزنامه صبح دعای صبح واقع گرایان است. آن دعا به وسیله نیمی از جمعیت خوانده می شد. در سال 1987 میلادی هر روز 15 میلیون نسخه از یازده روزنامه ملی بریتانیا به فروش می رسید. در سال 2023 میلادی ده روزنامه ملی بریتانیا مجموع فروشی بین 4 تا 5 میلیون نسخه در روز دارند، البته اگر نشریه مترو که رایگان است را نیز در نظر بگیرید.

این میزان فروش تخمین است، زیرا چندین روزنامه از جمله تلگراف، تایمز، گاردین و سان آمار فروش خود را منتشر نمی نمایند. بسیاری از روزنامه های دیگر در بریتانیا در حال سقوط آزاد هستند. در ارقام منتشر شده به وسیله ای بی سی، بیش از نیمی از روزنامه های ملی بریتانیا سالانه 18 درصد کاهش مخاطب داشته اند. حتی روزنامه قدرتمند دیلی میل به فروش زیر 800 هزار نسخه سقوط نموده بود.

البته روزنامه نگاری به عنوان یک شغل زنده است و با کلیک خوردن پابرجا به جای مانده است. اکنون اپل به جمع نماینده روزانه اخبار تبدیل شده و باعث می گردد اخبار به دست مردم برسد. ولی این یعنی کاغذ ها از میان انگشتان ما می لغزند. روزنامه بریتانیایی میرر که در اواسط دهه 1960 میلادی روزانه 5 میلیون نسخه فروش داشت به میزان فروش 277550 نسخه تقلیل یافته و از هر 18 خواننده خود 17 نفر را از دست داده است.

پروفسور راسموس کلیس نیلسن عضو پژوهشی در موسسه مطالعات روزنامه نگاری رویترز در پاسخ به این پرسش که آیا روزنامه ها محکوم به فنا هستند می گوید: من فکر می کنم در وهله نخست باید روزنامه را به دو بخش تقسیم کرد: روزنامه به عنوان سازمان خبری و روزنامه به عنوان نسخه چاپی. این اشتباهی است که در زبان انگیسی اتفاق افتاده و هردو بخش را با واژه روزنامه (Newspaper) پوشش می دهد. این در حالیست که در زبان های دیگر معمولا دو اصطلاح متفاوت برای هر یک از آن دو مورد استفاده قرار می گیرد.

او می افزاید: نسخه چاپی و کاغذی مدت هاست برای بسیاری از مردم که مرده است. با این حال هنوز برای اقلیتی از جمعیت بالای 65 سال نسخه چاپی تا حدودی مهم است و برای تعدادی از کسانی که به میزان کافی با نسخه کاغذی بزرگ شده اند یعنی افراد بالای 45 سال، روزنامه به صورت نسخه چاپی هنوز معنایی دارد. روزنامه نسخه چاپی، یک رسانه خاص است که به طیف مخاطبان کوچک و روبه کاهش خدمت می نماید.

او می گوید: جوانان با اخبار دیجیتال درگیر هستند، اما نحوه استفاده شان فرق دارد. آنان به ندرت بیش از 30 دقیقه وقت شان را با یک منبع خبری می گذرانند. بیشتر مردم از منابع مختلفی خبر دریافت می نمایند: گوشی تلفن همراه، رادیو و یا خبرنامه های ایمیلی. جامعه تغییر نموده است و کم تر مردی وجود دارد که مسئولیتی در خانه نداشته باشد.

آیا این استاد دانشگاه خود نسخه چاپی روزنامه را می خواند؟ او می گوید: من از پیش از دوران پاندمی کووید حتی یک نسخه چاپی هم نخریدم.

داگلاس مک کیب یک اسکاتلندی 55 ساله مدیرعامل و مدیر انتشارات در اندرز آنالایزس یک مشاور تحقیقات رسانه که 15 سال از وقت خود را صرف آنالیز مطبوعات نموده در پاسخ به این پرسش که آیا مطبوعات محکوم به فنا هستند؟ می گوید:بله و خیر. البته روزنامه های چاپی به عنوان پدیده ای در مقیاس صنعتی، تقریبا به انتها رسید ه اند. از سوی دیگر، ایده و موجودیت روزنامه به طور کامل هرگز از بین نخواهد رفت.

منبع: فرارو

به "آیا مرگ روزنامه فرارسیده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مرگ روزنامه فرارسیده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید