آداب و رسوم سال نو در کشورهای مختلف جهان

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، عجیب ترین آداب و رسوم سال نو

امروز آخرین روز سال میلادی است و از فردا سال نو شروع می گردد. سال نو در هر فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم هر کشور آداب و رسوم و سنت های خاصی برای سال نو دارند و شروع سال نو را جشن می گیرند. امروز می خواهیم به مناسبت شروع سال 2021 میلادی بعضی از عجیب ترین آداب و رسوم سال نو در کشورهای مختلف جهان را به شما معرفی کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

آداب و رسوم سال نو در کشورهای مختلف جهان

دانمارک

یکی از عجیب ترین آداب و رسوم سال نو در دانمارک شکستن بشقاب ها و ظروف استفاده نشده در طول سال است. در روز 31 دسامبر، یعنی آخرین روز سال مردم دانمارک بشقاب، لیوان و هر ظرف و ظروفی که استفاده نشده به جای مانده را به درب خانه دوستان و عزیزانشان پرتاب می نمایند و آن ها را می شنمایند. دانمارکی ها معتقدند که با این کار ارواح پلید و بدیمن از خانه اعضای خانواده و دوستانشان دور می شود و سالی خوب و خوش یمن را آغاز خواهند کرد.

اسپانیا

از جمله آداب و رسوم سال نو در اسپانیا مربوط به خوردن انگور است! بله، مردم اسپانیا معتقدند که وقتی نیمه شب 31 دسامبر فرا می رسد و سال نو آغاز می شود باید 12 دانه انگور به نیابت از 12 ماه سال خورده شود تا در سال تازه خوش یمنی و شانس همراه آن ها باشد. هر دانه انگور نشانه خوش شانسی در یک ماه از سال است و با خوردن این انگورها به استقبال سالی خوب و پربرکت می فرایند. حتی در بعضی شهرهای اسپانیا مثل مادرید و بارسلونا، مردم در میادین اصلی شهر جمع می شوند و در کنار هم به خوردن انگور مشغول می شوند!

فنلاند

در فنلاند آداب و رسوم سال نو بسیار متعدد است، اما یکی از جالب ترین آن ها این است که یک نعل اسب را روی حرارت ذوب می نمایند و بعد مایع مذاب را داخل آب می ریزند. بعد سعی می نمایند با تفسیر شکل فلز در آب آینده شان را پیش بینی نمایند. اگر این فلز به شکل یک قلب یا حلقه در آمده باشد این طور پیش بینی می شود که فرد در آن سال ازدواج خواهد نمود، اگر به شکل یک کشتی یا قایق باشد در آن سال سفری پیش رو خواهد داشت و اگر به شکل خوک در آمده باشد نوید سالی پربرکت و پر از نعمت خواهد بود.

انگلیس

یکی از عجیب ترین آداب و رسوم سال نو در انگلیس این است که اولین نفری که بعد از سال نو وارد منزل می شود باید مردی جوان با موهای تیره باشد که همراهش هدایایی مثل نان، نمک و ذغال دارد! هر کدام از هدیه ها سمبل یک چیز است: نان سمبل برکت و نعمت، نمک نماینده ثروت و ذغال نشانه گرمای خانه و کاشانه در سال تازه است.

چین

یکی از آداب و رسوم سال نو در چین رنگ کردن درب منزل است. چینی ها معتقدند رنگ قرمز سمبل شادی و خوش یمنی در سال تازه است و به همین علت با قرمز کردن درب منزلشان به استقبال سال تازه می فرایند. به طور کلی رنگ قرمز، رنگ سال تازه در چین است و در هنگام آغاز سال نو فانوس های قرمز، جشن های قرمز، لباس قرمز و هرچیز قرمز را می توانید در سطح شهر مشاهده کنید. حتی عیدی بچه ها هم در پاکت های قرمز داده می شود و هدایای بقیه هم در کاغذهای قرمز کادوپیچ می شود.

آفریقای جنوبی

مردم آفریقای جنوبی، به ویژه کسانی که در منطقه هیلبو در نزدیکی ژوهانسبورگ زندگی می نمایند به مناسبت آغاز سال نو کل خانه و زندگی را تمیز و نو می نمایند و مثل ما خانه تکانی می نمایند! البته آن ها تنها به تمیز کردن اکتفا نمی نمایند و حتی با عوض کردن مبلمان و اثاثیه منزل با ظاهری تازه به استقبال سال تازه می فرایند. البته اگر قرار باشد آداب و رسوم سال نو به طور سنتی اجرا شود باید لوازم قدیمی (حتی وسایل بزرگی مثل یخچال) از پنجره به بیرون پرتاب شود! اما می توان حدس زد که اجرای کامل این رسم چه خطراتی را می تواند برای بقیه که از زیر پنجره عبور می نمایند در پی داشته باشد.

یونان

یونانی ها یکی از عجیب ترین آداب و رسوم سال نو را دارند و آن هم آویزان کردن یک پیاز درشت در جلوی درب خانه است! جالب است بدانید که پیاز در فرهنگ یونانی سمبل و نماد تولدی دوباره در سال نو است و به این ترتیب با آویزان کردن پیاز خود را برای سال تازه و نو آماده می نمایند. حتی این رسم جالب و عجیب هم وجود دارد که پدر و مادرها صبح روز سال تازه آرام با پیاز به سر بچه ها می زنند و آن ها را بیدار می نمایند!

اکوادور

از جمله آداب و رسوم سال نو در اکوادور آتش زدن مترسک است. مردم اکوادور یک مترسک درست می نمایند و داخلش را با پوشال و کاغذ پر می نمایند و بعد شب سال نو، درست نیمه شب آن را به آتش می کشند. آن ها بعلاوه عکس های قدیمی که از سال گذشته مانده و احیانا نامه ها و … را هم آتش می زنند تا به این ترتیب با آمادگی کامل به استقبال سال تازه بفرایند.

فیلیپین

بخش زیادی از آداب و رسوم سال نو در فیلیپین حول محور پول و سکه می شود. خوش یمنی و خوشبختی در سال تازه برای فیلیپینی ها مصادف است با جیبی پر از پول و ثروت و رفاه. بنابراین مردم فیلیپین سعی می نمایند هرچیز گردی که شباهتی با سکه و پول داشته باشد را به مناسبت سال نو جمع آوری نمایند. غذاهای گرد میوه های گرد مثل دانه انگور یا عدس، لباس های گرد و هرچیز گرد و سکه مانندی در مراسم سال نو مشاهده می شود.

سوئد

یکی از عجیب ترین آداب و رسوم سال نو در سوئد اتفاق می افتد. اگر تا به حال فکر می کردید که افتادن بستنی روی زمین نشانه بدشانسی است پس با یکی از معروف ترین آداب و رسوم سال نو در سوئد هنوز آشنا نشده اید. مردم سوئد سال نو را با انداختن بستنی روی زمین آغاز می نمایند و معتقدند که این کار باعث خوش یمنی و خوش اقبالی در سال تازه می شود.

بولیوی

مردم بولیوی برای آغاز سال نو رسمی جالب دارند. با فرا رسیدن سال نو بولیوی ها چند سکه را داخل خمیر کیک و شیرینی قرار می دهند و بعد آن را می پزند. به این ترتیب هنگامی که کیک بین اعضای خانواده تقسیم می شود سکه سهم هرکس که باشد در سال تازه شانس و اقبال همراه او خواهد بود.

کلمبیا

از بین تمام آداب و رسوم سال نو در کشورهای مختلف جهان، کلمبیایی ها رسم جالب تری دارند که با خط مشی ما وبلاگ تفکر برتر ی ها هم سازگارتر است! آن ها معتقدند اگر می خواهید سال تازه سالی پر از سفر و ماجراجویی برایتان باشد باید از همین ابتدای سال آماده باشید و چمدانتان را ببندید! به همین علت، شب سال نو مردم با چمدانی خالی در اطراف منزل قدم می زنند تا به این ترتیب، خاطرات بد گذشته را به فراموشی بسپرند و با چمدان و ذهنی خالی و آماده به استقبال سال تازه بفرایند.

روسیه و سیبری

کشور روسیه سرزمینی پهناور و سردسیر است و به ویژه در منطقه سیبری آب و هوایی سرد و طاقت فرسا حاکم است. مردم روسیه و بیشتر منطقه سیبری معتقدند که اگر در سال نو داخل یک دریاچه یخ زده شیرجه بزنند در سال تازه دیگر دچار بیماری و مریضی نخواهند شد. آن ها تنه درختی را زیر سطح آب قرار می دهند و هر کس که داخل آب شیرجه می زند سعی می نماید با نگه داشتن این تنه مدت زمان بیشتری را در آب سرد دوام بیاورد.

ترکیه

مردم ترکیه هم یکی از جالب ترین آداب و رسوم سال نو را دارند. ترک ها اشتراکات فرهنگی زیادی با ما دارند و نمک را نشانه برکت می دانند. به همین علت به محض اینکه ساعت 12 نیمه شب فرا می رسد و رسما سال تازه آغاز می شود درب خانه را باز می نمایند و کمی نمک درب خانه می پاشند. ترک ها معتقدند که با این کار رونق مالی، برکت و نعمت را به خانه و کسب و کارشان می آورند.

منبع: worldstrides.com

منبع: الی گشت

به "آداب و رسوم سال نو در کشورهای مختلف جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب و رسوم سال نو در کشورهای مختلف جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید