کاغذپاره ها؛ انیمیشنی که ردپای هنرهای تجسمی را در دل دارد

به گزارش وبلاگ تفکر برتر، تهران (پانا) - یک هنرمند عرصه هنرهای تجسمی با اشاره به انیمیشن کاغذپاره ها گفت کاری خلاقانه در این اثر صورت گرفته است، به گونه ای که می توان ردپای هنرهای تجسمی را در آن مشاهده کرد.

کاغذپاره ها؛ انیمیشنی که ردپای هنرهای تجسمی را در دل دارد

به گزارش ایرنا، مرتضی احمدوند درباره مستند انیمیشن کاغذپاره ها به کارگردانی بهزاد نعلبندی که از یکم بهمن ماه در سینماهای هنروتجربه روی پرده رفته است، مطرح نمود: من کم و بیش در جریان ساخت این اثر بودم تا اینکه فرصت تماشای آن برایم فراهم شد و این مستندانیمیشن را در سینما دیدم.

وی ادامه داد: کارگردان انتخاب خوبی را برای اکران اثر خود داشته است، چراکه موسسه هنروتجربه در این سال ها به مکانی مجذوب نماینده برای اکران آثار متفاوت تر از سینمای بدنه تبدیل شده است و از سوی دیگر این فیلم هم دارای هنر بود و هم پر از تجربه های مجذوب نماینده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت این مستند-انیمیشن کاری سخت و زمان بر بوده است، گفت: اینکه بهزاد نعلبندی علاوه بر کارگردانی اثر، نویسندگی، طراحی و ساخت عروسک و آکسوسارها، استوری برد، انیماتور، کامپوزیت، تدوین و تهیه نمایندگی را نیز برعهده داشت، ارزشمند و به نوعی یک رکورد محسوب می گردد.

احمدوند اضافه نمود: اگرچه بدین شکل کار کردن سخت و کیفیت حاصل شده متفاوت از کار تیمی است اما باید بگویم ایده اولیه کار بسیار خوب است و همین که کارگردان پروژه را به خاتمه رسانده و پشت آن ایستاده است، جای تبریک دارد.

وی با اشاره به پرداختن به معضلات اجتماعی در کاغذپاره ها گفت: افراد زیادی معتقدند آثار هنری باید به معضلات اجتماعی بپردازند تا جامعه بیدار گردد ولی نظر من این است که آثار هنری تا به امروز بسیار کمتر شرایط برطرف معضلی را فراهم نموده اند. بعلاوه بهتر است اثر هنری را فارغ از این مساله ببینیم چرا که هنرمند راه حلی برای مسایل اجتماعی ارایه نمی دهد و متخصص در این زمینه نیست.

این فعال عرصه تجسمی با اشاره به اینکه کاغذپاره ها یک فیلم عمومی و برای تفریح نیست و سطح قابل قبولی از حساسیت هنری در آن مشاهده می گردد، گفت: کاری خلاقانه در این اثر صورت گرفته است، به گونه ای که می توان ردپای هنرهای تجسمی را در آن مشاهده کرد. از سوی دیگر کاغذپاره ها داستان دارد و اجماعی از آنچه که در سینما وجود دارد، در این اثر قابل مشاهده است.

احمدوند در انتها گفت: شاید باید بگویم اخیرا با وجود آنکه سینمای اجتماعی و واقع گرا را دوست داشتم و دنبال می کردم و تماشای فیلم های تلخ آزارم می دهد اما کاغذپاره ها با وجود آنکه اثری تلخ است اما تماشای آن را به دیگران توصیه می کنم؛ چراکه یک هنرمند با نگاه هنری خود توانسته است مجموعه کاملی را در دل اثر هنری جمع آوری کند و این دستاورد مهمی است.

در خلاصه داستان کاغذپاره ها آمده است: ایامی که تهران میزبان اجلاس مهم بین المللی است، شهرداری تهران برای زیباسازی و بهبود جلوه شهر اقدام به جمع آوری کارتن خواب ها می نماید. مردها بعد از چند روز آزاد می شوند اما زن ها به قیمومیت بهزیستی درمی آیند و حق حضور در اجتماع از آن ها سلب می گردد و به مراکزی در حومه شهر منتقل می شوند. این مراکز دور از شهر و بصورت پنهانی فعالیت می نمایند و هیچ اطلاعاتی از تعداد زنان و نحوه نگهداری از آن ها در اختیار عموم قرار نمی گیرد. با یاری یکی از مددکاران در روزی که هیچ مسئولی در آنجا حضور نداشت وارد یکی از این مراکز شدم و با پنج تن از این زنان مصاحبه کردم و پای درد دل آن ها نشستم. صداهای این فیلم مصاحبه هایی است که از آنجا تهیه شده و تصاویر آن به صورت انیمیشن ساخته شده است.

عوامل کاغذپاره ها عبارتند از نویسنده، طراحی و ساخت عروسک و آکسوسارها، استوری برد، انیماتور، کامپوزیت، تدوین، کارگردان و تهیه نماینده: بهزاد نعلبندی، طراحی و صداگذاری: انسیه ملکی، آهنگساز: عطا ابتکار، با همکاری: باران کوثری، رزیتا علیزاده و آوا شریفی و مدیر روابط عمومی: نغمه دانش آشتیانی.

منبع: خبرگزاری پانا

به "کاغذپاره ها؛ انیمیشنی که ردپای هنرهای تجسمی را در دل دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاغذپاره ها؛ انیمیشنی که ردپای هنرهای تجسمی را در دل دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید