بودجه رتبه بندی معلمان در ردیف حقوق و مزایا نیست
به گزارش وبلاگ تفکر برتر، یک معلم و کارشناس آموزش و پرورش به ارائه بعضی نکات و ابهامات پیش روی معین بودجه رتبه بندی معلمان در لایحه بودجه 1401 پرداخت و گفت: بودجه رتبه بندی باید به صورت ماهانه و همراه با حقوق و مزایا پرداخت گردد که به نظر می رسد کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هنگام آنالیز بودجه آموزش و پرورش باید نسبت به برطرف ابهام و معین تکلیف این موضوع اقدام کند.

شهرام جاقتصادی در گفت وگو با وبلاگ تفکر برتر، با اشاره به تخصیص بودجه 25 هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال آینده اظهار کرد: هرچند در لایحه بودجه 1401 برخلاف قانون بودجه امسال، رتبه بندی از ردیف مستقل و با بودجه معینی برخوردار شده است، اما از آنجاکه ردیف بودجه رتبه بندی در جدول شماره 9 یعنی بخش اعتبارات متفرقه گنجانده شده است، همچنان نگرانی هایی از جهت نحوه تخصیص این بودجه وجود دارد.
وی اضافه کرد: چنانچه این ردیف از جدول اعتبارات متفرقه به وسیله مجلس حذف نگردد و اعتبار آن را به ردیف اصلی بودجه ادارات کل استان ها اضافه نگردد، به این معناست که موضوع رتبه بندی همچنان اولویتی برای اجرا در سال آینده نیز نخواهد داشت و می توانند به بهانه عدم تأمین بودجه، اجرای آن را مدام به تأخیر انداخته و یا اینکه رتبه بندی را به طور ناقص و فازبندی شده اجرا کند.
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت دوازدهم در سال گذشته، تأمین اقتصادی رتبه بندی را به بندی از تبصره 2 لایحه بودجه 1400 موسوم به بند واو حواله داد؛ مطرح کرد که منابع این بند غیرقابل اتکا و احتمال تحقق آنها برای همه دولت ها با اما و اگرهای بسیاری روبه رو بوده است .
به گفته وی، نکته قابل تأمل آنکه کمیسیون تلفیق بودجه 1400 نیز برای تأمین بودجه رتبه بندی به همان بند واو رضایت داد و هم اکنون دولت سیزدهم نیز با آنکه عدم کفایت تأمین منابع اقتصادی حاصل از اجرای این بند را علت عدم اجرای رتبه بندی معلمان در امسال عنوان می نماید، اما باز هم منابع تأمین اعتبارات رتبه بندی را خارج از ردیف اصلی بودجه حقوق و دستمزد در نظر گرفته است.
جاقتصادی ادامه داد: به عبارت دیگر، دولت ماهیت بودجه رتبه بندی و نحوه اختصاص آن را با بودجه هایی نظیر حق التدریس معلمان یا پاداش انتها خدمت بازنشستگان یکسان دیده است که یعنی هر وقت بودجه آن تأمین شد، پرداخت می نماید. در حالی که بودجه رتبه بندی باید به صورت ماهانه و همراه با حقوق و مزایا پرداخت گردد که به نظر می رسد کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هنگام آنالیز بودجه آموزش وپرورش باید نسبت به برطرف ابهام و معین تکلیف این موضوع اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه نکته دیگر در خصوص بودجه رتبه بندی، زمان اجرای آن است که با شرایطی که به تصویب مجلس رسیده و در صورت تأیید شورای نگهبان، دولت موظف به اجرای این قانون از 31 شهریور 1400 خواهد بود گفت: اجرای رتبه بندی با بودجه 12 هزار و 500 میلیارد تومان در نیمه دوم امسال به این معناست که دولت باید به طور میانه ماهانه اعتباری بیش از 2000 میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی اختصاص دهد که در خوش بینانه ترین حالت و به فرض اینکه تا انتها دی ماه تمام مراحل قانونی تصویب رتبه بندی (تأیید شورای نگهبان و ابلاغ قانون به آموزش وپرورش و تدوین شیوه نامه اجرایی و ابلاغ به استان ها و اعمال در نگارش احکام) طی گردد، دولت باید معوقات سه ماهه رتبه بندی را با حقوق دی ماه معلمان پرداخت کند.
در این صورت، در انتها ماه جاری دولت باید حدود 8300 میلیارد تومان افزون بر حقوق فعلی معلمان بپردازد. بدیهی است که شرایط این پرداخت در ماه های انتهای سال برای دولت دشوارتر خواهد شد و این شواهد حاکی از آن است که احتمال اجرای رتبه بندی در امسال را باید بسیار ضعیف و تقریباً منتفی دانست و چنانچه دولت به هر علتی نتواند اعتبار 12 هزار و 500 میلیارد تومانی بابت بودجه نیمه دوم امسال را بر اساس مصوبه مجلس و تا قبل از انتها امسال اختصاص دهد، باید به وسیله مجلس ملزم گردد که این اعتبار را در قالب دیون و در بودجه سال آینده به صورت مازاد بر اعتبار معین شده، عملیاتی کند.
جاقتصادی با بیان اینکه از طرف دیگر معین بودجه 12 هزار و 500 میلیارد تومانی برای اجرای رتبه بندی در یک نیمه از امسال به معنای احتیاج به اعتباری بیش از 25 هزار میلیارد تومان برای کل سال آینده است گفت: چراکه با افزایش رقم بندهای حقوقی مؤثر در فوق العاده رتبه بندی، قطعاً بودجه بیشتری احتیاج است و معین نیست معین اعتبار 25 هزار میلیارد تومانی بر چه مبنایی بوده است.
وی اضافه کرد: شیوه بودجه ریزی در لوایح بودجه دولت ها همواره به گونه ای بوده که محدودیت های بودجه ای و کسری بودجه گریبان آموزش وپرورش را رها نکرده است که یکی از مهم ترین دلایل آن را باید رویکرد کم برآوردی مصارف و هزینه ها در بودجه آموزش و پرورش دانست که سال هاست به رویه مرسوم در بودجه ریزی این وزارتخانه تبدیل شده است و البته در این میان نباید ضعف ساختاریِ بودجه در ایجاد فرصت های چانه زنی برای دستگاه هایی که اصطلاحاً دست بالا را دارند و شیوه مواجهه نمایندگان مجلس با این موضوع را هم نادیده گرفت.
این معلم و کارشناس آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در صورت تصویب نهایی رتبه بندی، برای قضاوت دقیق تر این طرح باید منتظر رونمایی از جزئیات آن در آیین نامه اجرایی ماند گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه آیین نامه اجرایی رتبه بندی هنوز تدوین و نهایی نشده است، اطلاعات دقیقی از ملاک ها و شاخص های رتبه بندی و نحوه کسب امتیازات مورد نظر و اِعمال آنها وجود ندارد. اینکه این شاخص ها تا چه میزان عینی و کسب شدنی هستند یا معلمان باید از قبل واجد چه شرایطی باشند، اینکه فرآیند سنجش صلاحیت های عمومی و حرفه ای معلمان چگونه و به وسیله چه کسانی انجام می گیرد و اینکه نحوه انتخاب این افراد تحت عنوان هیئت های ممیزی یا هر عنوان دیگری چگونه است یا اینکه اولویت های مربوط به مدرک تحصیلی، در این طرح چگونه مورد توجه قرار گرفته است و .... از جمله ابهاماتی است که تا قبل از زمان انتشار شیوه نامه اجرایی رتبه بندی، باقی خواهد ماند.
وی در انتها با بیان اینکه آیین نامه رتبه بندی نباید متأثر از محدودیت های بودجه ای تنظیم گردد گفت که بودجه 25 هزار میلیارد تومانی که در لایحه بودجه دولت آمده، یک رقم قطعی و مطلق نیست، بلکه بودجه پیشنهادی دولت است و مجلس می تواند این بودجه را متناسب با آیین نامه، افزایش دهد.
منبع: خبرگزاری ایسنا